Vi hade bara en spelning och den blev en katastrof! Inom några veckor hade jag träffat min blivande fru, inom ett drygt halvår hade vi flyttat till Gotland och snart hade vi allihop bildat familj på olika håll och vi hade nog slutat spela tillsammans i alla fall. Men, tänk om vi tänkt om lite grann och satsat på vad vi verkligen var bra på, då kanske vi velat fortsätta i alla fall? Okej, vi tar allt från början.
Våren 1992 hade vi repat in en akustisk repertoar med Twin Ryders. Mia hade fixat en spelning på en personalfest som hölls på Siemens i Upplands Väsby. När vi skulle ge oss iväg fick vi inte tag i Perlan. Han hade nycklarna till replokalen där sånganläggningen fanns. Vi gav oss iväg utan Perlan och sånganläggning och körde ändå och gjorde vårt bästa för att höras utan förstärkning. Några dagar senare hade vi en spelning på Lidingö Motorcykelklubb. Spelningen gick ganska bra och blev vad man kan säga grunden till Overthose, det vill säga Twin Tyders utan Perlan.
Senare samma år spelade jag och Mia in lite låtar tillsammans med min syster Ulrika Pontén och det blev riktigt, riktigt bra. Vi repade bara några gånger på varje låt, sen spelade vi in enkelt på en Portastudio. Det här var Studio BäBä Sång och Instrumentalensmble ungefär ett år innan den magiska inspelningsveckan på Fårö. Det var också de tre stämmorna som senare sjöng i Overthose.
Efter sommaren 1993 samlades vi som vanligt i replokalen. Perlan var inte med länge så vi tog in syrran, Ulrika Bibb (hon hette Werkelin då), på bas och Micke P fick köra gitarr. Det enda vi bestämde var att vi i princip skulle byta ut hela repertoaren. Det var endast några egna låtar som hängde med från Twin Ryders. Sen hade vi dessvärre inte någon plan. Syrran kom på namnet Overthose och vi började att repa in låtar, det mesta efter mina förslag. Mina förslag var nog inte de bästa kan man höra när man lyssnar på ett band vi spelade in i replokalen. Micke P var en mycket bra kompgitarrist, men det kanske var lite väl optimistiskt att han skulle köra lika mycket solo som Perlan gjorde. Det funkade klart bäst på de låtar som vi körde med akustisk gitarr, men tyvärr var det bara två låtar. Det låter hyfsat ändå förutom att jag tydligen bestämt mig för att skrika sönder min röst den här kvällen. Jag gjorde en ny master på låtarna 2021 och fick lite nytt perspektiv på vad jag tycker om det här. Visst, jag skriker sönder min röst på den här inspelningen och så här efteråt inser jag att jag hade en massa energi som var tvungen att komma ut. Det låter faktiskt så på oss alla! Nu, så här långt efteråt, tycker jag att det låter otroligt kul med massor av energi. Vi hade kul när vi spelade in det här och vi trivdes bra ihop.
1. Good Lovin' (Rudy Clark/Arthur Resnick) Ganska tajt komp på den här gamla Young Rascals -låten. Den här låten skulle inte alls bli samma sak utan den suveräna tjejkören!
2. Baby What You Want Me To Do (Jimmy Reed) Det var strömavbrott på riktigt efter fem sekunder, så det var bara att vänta tills strömmen kom tillbaka så vi kunde börja om. Riktigt snygg trestämmig sång.
3. Boney Moronie (Larry Williams) Jag kommer ihåg att jag inte gillade att spela den här låten, trots att det var jag som kom med förslaget att vi skulle spela den. Så här efteråt vet jag inte varför. Det låter inte så tokigt.
4. California Girls (Brian Wilson/Mike Love) Jag hade en idé. Vi gör den som om Status Quo skulle spelat den. Det gick väl sådär, men ganska kul.
5. Too Busy (Eric Goulden) En fin låt av Wreckless Eric som jag alltid gillat. Här brister min röst fullständigt, men fin stämsång i refrängen.
6. Give Me Something To Remember You By (Brooker/Renwick/Sinfield) En bra låt med fin text från Gary Brookers första soloskiva. Jag tycker vi gör den riktigt bra!
7. The Fool (Lee Hazlewood) Det här är kul! Vi borde kört den här sättningen på alla låtar med akustisk gitarr. En härligt stökig, men ändå fin version av Lee Hazlewoods låt.
8. Look What She Did To My Mind (Ian McNabb) Jag vet inte om den här låten av Icicle Works bygger på nån verklig händelse. En hemsk text där dramatiken byggs upp för varje vers. Hyfsad stämsång!
9. Years Long Ago (Tom Stevens) En fin låt av Long Ryders som jag senare spelade in med syrran.
10. Hamburger Breath Stinkfinger (Arthur Lee) I Twin Ryders körde vi Seven And Seven Is och här ger vi oss på en annan mer ovanlig Arthur Lee -låt. Det är svårt att få i tyngden som finns i originallåten, men det låter ganska bra tycker jag.
11. I'm So Happy (Micke Werkelin) Det här var den enda låten jag skrev för Overthose. Ingen höjdare direkt, men refrängen får väl duga.
12. Heart Full Of Soul (Graham Gouldman) En gammal fin Yardbirds-låt som jag tycker vi gör riktigt bra.
13. I Can Only Give You Everything (Phil Coulter/Tommy Scott) Den här låten har spelats in av både Them med Van Morrison och The Troggs. Den passade oss fint tycker jag och jag gillar stämsången.
14. Varför (Micke Werkelin) Den här låten hade jag spelat in i studion på Fårö några år tidigare och var en av låtarna som följde med från Twin Ryders repertoar.
15. Bring Me Together (Mia Lindqvist) Det här var den enda nya låt som följde med från inspelninarga jag, Mia och Ullis gjort ett halvår tidigare på Fårö som Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble. Vi borde valt fler låtar därifrån, för den här gör vi bra.
16. Almost 1000 Years From Today (Micke Persson) Micke Persson hade fattat precis vad som passade det här bandet och det här är det bästa vi spelade in tycker jag. Vi hade varit ett perfekt folkrockband!
17. You'll Never Get Me Up in One of Those (Mickey Jupp) En ganska bra version tycker jag med kul "never never" sång i slutet.
18. I Ain't Getting Any (Hudson/Ford) Jag vet inte om mitt försök att sjunga på Cockneydialekt är så bra, men ganska kul. Låten kommer från en kul skiva, Bad Habits med The Monks.
19. The Prisoner (Mia Lindqvist) Den här låten hängde med från både Twin Tyders och Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble.
20. Sorry That We Have To Go (Persson/Lindqvist/Werkelin) Även den här låten hängde med från Twin Tyders.
21. We're Gonna Rock'n Roll Tonight (Roy Wood) Ja, vad ska man säga? Min röst hade nu gett upp helt, men energin är det inget fel på, eller hur? Varför kunde inte tjejerna dela på sången istället?
Så var vi då framme vid den här spelningen som skulle bli vår enda. Vi hade repat länge och låtarna satt bra. Men det fanns nog en liten oro över hur vår lilla men trogna publik skulle ta emot låtarna. Det var fest på Lidingö Motorcykelklubb där vi skulle spela. Mia hade tagit med sig saxofonen och vi var lika taggade som spända. Det drog ut på tiden och är det fest så finns det ofta alkohol. Vi var några i bandet som helt klart hade druckit en och annan öl för mycket när vi drog igång. Jag kommer inte ihåg så mycket mer från spelningen än att den gick riktigt dåligt. Vi kom av oss, spelade fel och den annars så entusistiska publiken stod mest tyst och undrade vad som pågick. Jag tror vi alla kände att det där var den sista spelningen när den var över. Vi träffades efter sommaren i replokalen för att dela upp resterna av vad som fanns kvar av utrustningen. Vi skiljdes som goda vänner och livet gick vidare. Jag la mer eller mindre trumpinnarna på hyllan (förutom lite inspelningar i min studio) tills ett telefonsamtal sommaren 2002 skulle ändra på det.
Av Micke Werkelin
Overthose. Från replokalen 13 februari 1994.
Mia Lindqvist: Sång
Ulrika Bibb: Sång & bas
Micke Persson: Gitarr
Micke Werkelin: Trummor & "sång".
Enda bilden från spelningen! Mia drar ett solo på saxofonen. Foto: Micke Werkelin
Micke och Micke. Foto: Ulrika Bibb
Micke och Ullis. Foto: Mia Lindqvist